Revista de Administração.2017;52:268-84 DOI: 10.1016/j.rausp.2017.05.007
Finance and Accounting
Intellectual capital in mergers and acquisitions: a case study in a world-class financial institution
Capital intelectual em fusões & aquisições: um estudo de caso em uma instituição financeira de classe mundial
Capital intelectual en fusiones y adquisiciones: un estudio de caso en una institución financiera de clase mundial
Ricardo Vinícius Dias Jordãoa,b,c,, , Victor Luiz Teixeira Meloa, Frederico Cesar Mafra Pereiraa, Rodrigo Baroni de Carvalhod
a FPL Educacional, Pedro Leopoldo/MG, Brazil
b Center for Advanced Studies in Management and Economics (UE), Évora, Portugal
c Swiss Management Center, Zurich, Switzerland
d Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte/MG, Brazil
Recebido 13 Maio 2016, Aceitaram 03 Novembro 2016

The objective of the research described in this paper was to analyse the implications of the merger between Itaú and Unibanco banks on the Intellectual Capital (IC) of the Itaú Unibanco S/A Bank. The methodology comprised a qualitative and quantitative case study, in a descriptive approach, based on interviews (formal and informal) and questionnaires applied to 225 top managers (directors, superintendents, regional managers and commercial general managers) originated from these two banks. The research was complemented with direct observation and documental analysis. The following results were found after the merger: (i) improvements were noted in all analysed indicators on the constituent elements of the IC (human capital, structural capital and relational capital), (ii) Itaú Unibanco S/A Bank created, developed and acquired knowledge and know-how, and (iii) these factors influenced corporative IC, supporting improvements in processes, systems, technology, brands, products and mainly in people, corporate image and the relationship of the company with the market, promoting significant financial results.

O objetivo da pesquisa descrita neste artigo foi analisar as implicações da fusão entre os bancos Itaú e Unibanco no capital intelectual (CI) do Banco Itaú Unibanco S/A. A metodologia utilizada foi um estudo de caso qualitativo e quantitativo, em uma abordagem descritiva, baseada em entrevistas (formais e informais) e questionários aplicados a 225 gestores de alto nível (diretores, superintendentes, gerentes regionais e gerentes gerais comerciais) oriundos desses dois bancos, sendo enriquecida com observação direta e análise documental. Os resultados indicaram que após a fusão: (i) melhorias foram observadas em todos os indicadores analisados quanto aos elementos constitutivos do CI (capital humano, capital estrutural e capital relacional); (ii) o Banco Itaú Unibanco S/A criou, desenvolveu e adquiriu conhecimentos e know-how; e (iii) que esses fatores influenciaram o CI do banco, promovendo melhorias em processos, sistemas, tecnologia, marcas, produtos e, principalmente, em pessoas, imagem corporativa e relacionamentos da empresa com o mercado, ajudando-o a alcançar significativos resultados financeiros.

El objetivo en este estudio es analizar las implicaciones de la fusión entre los bancos Itaú y Unibanco en el capital intelectual (CI) del Banco Itaú Unibanco S/A. Se utiliza la metodología de estudio cualitativo y cuantitativo, en un enfoque descriptivo, con base en entrevistas (formales e informales) y cuestionarios realizados a 225 ejecutivos de alto nivel (directores, superintendentes, gerentes regionales y gerentes generales comerciales) procedentes de estos dos bancos. Además, la observación directa y el análisis de documentos enriquecen el estudio. Los resultados indican que después de la fusión: (i) se observa mejora en todos los indicadores analizados en cuanto a los elementos constitutivos del CI (capital humano, capital estructural y capital relacional); (ii) el banco Itaú Unibanco S/A ha logrado crear, desarrollar y adquirir conocimientos y know-how; y (iii) que estos factores influyen en el CI del banco y promueven mejoras en procesos, sistemas, tecnología, marcas, productos y sobre todo en las personas, en la imagen corporativa y en las relaciones comerciales con el mercado, lo que lo ayuda a alcanzar resultados financieros significativos.

Strategy, Mergers and acquisitions, Knowledge management, Intellectual capital, Value generation
Estratégias corporativas, Fusões e aquisições, Capital intelectual, Gestão do conhecimento, Geração de valour
Estrategias corporativas, Fusiones y adquisiciones, Capital intelectual, Gestión del conocimiento, Creación de valour
Revista de Administração.2017;52:268-84 DOI: 10.1016/j.rausp.2017.05.007