DOI: 10.1016/j.rauspm.2017.12.005
Strategic configurations and performance: a study in micro and small business retailers
Configurações Estratégicas e Desempenho: um Estudo em Micro e Pequenas Empresas Varejistas
Elói Junior Damkea,, , Fernando Antonio Prado Gimenezb, Joice F. Wendling Damkec
a Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, PR, Brazil
b Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, Brazil
c Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Foz do Iguaçu, PR, Brazil
Recebido 11 Março 2016, Aceitaram 19 Dezembro 2016

A significant number of studies advocate the interdependence and complementarity between environmental, structural, strategic and personal variables in strategy formation. There are rare surveys that link these variables with small businesses performance. Combining several dimensions of these variables, this study aimed to verify which strategy configurations composed by the strategy development process, strategy content, entrepreneurial attitude, administrative mode and perceived environmental uncertainty were associated with the performance of small-sized clothing retail businesses. Data collected by survey with 228 companies and investigated by cluster analysis technique revealed two groups/clusters of companies with different configurations and performance levels. The results indicate the relationship of interdependence among variables in explaining the heterogeneity of organizational performance.

Um conjunto expressivo de estudos advogam a interdependência e complementariedade entre variáveis ambientais, estruturais, estratégicas e pessoais do estrategista na formação da estratégia. São raros os levantamentos que associam essas variáveis com desempenho de empresas de pequeno porte. Conjugando variáveis nessas dimensões, a pesquisa aqui apresentada objetivou verificar quais configurações estratégicas compostas pelo processo de desenvolvimento da estratégia, conteúdo da estratégia, atitude empreendedora, modo administrativo e incerteza ambiental percebida associaram-se ao desempenho de empresas de pequeno porte do varejo de vestuário. Dados levantados em survey com 228 empresas e investigados pela técnica de análise de clusters, revelaram dois grupos/clusters de empresas com configurações e níveis de desempenho distintos. Os resultados indicam a relação de interdependência de variáveis na explanação da heterogeneidade do desempenho organizacional.

Strategy, Configurations, Performance, Small business
Estratégia, Configurações, Desempenho, Pequenas empresas