DOI: 10.1016/j.rauspm.2017.06.005
The use of multi-criteria analysis in the recovery of abandoned mines: a study of intervention in Portugal
A utilização de análise multicritério na recuperação de minas abandonadas: estudo da intervenção em Portugal
Pedro Verga Matosa,⽽⽽, , Eduardo Cardadeirob, Jose Amado da Silvab, Cristiana Fernandes De Muylderc,,
a Universidade de Lisboa ⬜ ISEG, Rua Miguel Lupi, 20, 1249-078 Lisboa, Portugal
b Universidade Autónoma de Lisboa, Rua de Santa Marta, 56, 1169-023 Lisboa, Portugal
c Universidade FUMEC, Av. Afonso Pena 3880, 301330-009 Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil
Recebido 18 Novembro 2016, Aceitaram 08 Junho 2017

Considering that the budget for the recovery of abandoned mining zones is limited, it was necessary to develop a model that would make it possible to choose which mines should be targeted for intervention, taking into account the various factors by which their external effects may be assessed (the environment, public health, the landscape and their usefulness to industrial archaeology). A multi-criteria analysis using the analytic hierarchy process, in which each major factor, result, and mine are compared, was employed to generate an innovative assessment model that guaranteed that the overall value of the intervention was maximised, compared to two other methods (intervention ranked by the greatest overall severity and ranked by the cost⬜benefit ratio). The results indicate an economically and socially viable and efficient choice, making it possible to undertake new similar studies.

Tendo em consideração a existência de uma limitação orçamentária que inviabilizava a recuperação de todas as áreas mineiras abandonadas, foi necessário desenvolver um modelo que permitisse escolher quais as minas que seriam objeto de intervenção, tendo em consideração os diferentes fatores de avaliação de seus efeitos externos (no ambiente, na saúde pública, na paisagem e no seu aproveitamento para a arqueologia industrial). A partir de uma análise multicritério (utilizando o Analytical Hierarchy Process - AHP), onde cada fator preponderante, resultado e mina foram comparados, gerou-se um modelo inovador de avaliação onde se garantiu a maximização do valor global da intervenção, em comparação a outros dois métodos (intervenção ordenada pela maior gravidade global e pela relação custo-benefício). Os resultados apontam para uma escolha econômica e socialmente viável e eficiente, permitindo instigar novos estudos análogos.

Brownfields, Multi-criteria analysis, Analytic hierarchy process (AHP), Capital rationing decision
Minas abandonadas (brownfields), Análise multicritério, Analytical Hierarchy Process (AHP), Decisões com restrição orçamentária
DOI: 10.1016/j.rauspm.2017.06.005